Narrow your search

Library

KDG (795)

Thomas More Mechelen (795)

UCLL (712)

VIVES (677)

Odisee (658)

Arteveldehogeschool (635)

Thomas More Kempen (604)

AP (516)

Hogeschool Gent (452)

KBR (424)

More...

Resource type

book (768)

object (99)

audio (64)

periodical (16)

image (7)

More...

Language

Dutch (773)

Undetermined (14)

French (7)

Romanian (1)


Year
From To Submit

2023 (9)

2022 (13)

2021 (22)

2020 (21)

2019 (26)

More...
Listing 1 - 10 of 795 << page
of 80
>>
Sort by

Book
Het ontwerpen van lessen : basistechnieken voor creatief lesgeven met nadruk op interactief leren en zelfreflectie
Authors: ---
ISBN: 9033441950 Year: 1998 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Begrijpend lezen op de basisschool : de tekst centraal
Author:
ISBN: 9789463713948 Year: 2022 Publisher: Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het belang van goed kunnen begrijpend lezen is groot, zowel voor de toekomst van de leerlingen als voor de samenleving. In de praktijk is begrijpend lezen een complexe vaardigheid waarmee veel kinderen in Nederland en Vlaanderen moeite hebben. Toch is het een vaardigheid die ze later nodig hebben om goed te kunnen functioneren in het dagelijks leven.Dit boek biedt leraren en scholen handvatten om het leesonderwijs in kaart te brengen en te verbeteren. Belangrijke vragen zijn:- Krijgt (begrijpend) lezen voldoende en op een goede manier aandacht in onze school?- Hoe kan het beter?- Komt kennisontwikkeling in onze school voldoende aan bod?Verder wordt ingegaan op factoren die het begrijpend lezen als proces sterk beïnvloeden, zoals de rol van vloeiend lezen, woordenkennis, tekstkennis en het kunnen monitoren van het proces van begrijpend lezen. Ook wordt stilgestaan bij de rol van de tekst, want leerlingen hebben uitdagende niet te gemakkelijke teksten nodig. Naast leesinhoudelijke zaken is er ook aandacht voor hoe het beste expliciet en motiverend onderwijs in het begrijpen van teksten kan worden gegeven.Dit boek is geschikt voor het verbeteren van de praktijk van begrijpend lezen in scholen, maar kan ook gebruikt worden in opleidingen en bij nascholingsactiviteiten.https://gompel-svacina.eu/product/begrijpend-lezen-op-de-basisschool


Book
Natuur en techniek geven : praktische vakdidactiek voor het basisonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789023244646 Year: 2009 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is tot stand gekomen door een samenwerking van docenten van de pabo en educatief medewerkers uit het werkveld van de natuur- en milieueducatie. Hierdoor is de didactiek en de inhoud vanuit verschillende inzichten en ervaringen gebundeld. 'Natuur en techniek geven' is een boek met een overzichtelijke structuur. Elk hoofdstuk bevat een voorbeeld van een lessituatie, vakinhoudelijke informatie, een didactisch onderdeel en een afsluitende paragraaf met een lessuggestie, een onderzoeks-en zelfstudieopdracht en een toets. Weinig leergebieden op de basisschool geven zoveel ruimte om de leerstof naar eigen inzichten te organiseren als natuur en techniek. Natuur en techniek heeft altijd een relatie met de werkelijkheid. Die werkelijkheid zoek je buiten op of je haalt het naar binnen. Betrekkelijk eenvoudig kun je thema's bedenken en materialen verzamelen, die je nodig hebt om inhoudelijk aan de kerndoelen te voldoen. De kunst is om er als docent voor te zorgen dat die inhoud ook opgenomen Wordt en dat je in uiteenlopende situaties de juiste didactische keuzes maakt, om dit te realiseren. NATUUR EN TECHNIEK GEVEN zit daarom boordevol werkvormen, lessuggesties en opdrachten. Handzame, overzichtelijk uitgegeven didactische vraagbaak, die op praktische wijze vorm en inhoud geeft aan thema's op het gebied van natuur en techniek in het primair onderwijs. In ieder hoofdstuk is er aandacht voor een inhoudelijk thema, dat wordt uitgediept volgens een specifiek vakdidactisch principe. Een aantal voorbeelden dat op deze wijze aan bod komt, is: Soorten systematiek (het indelen van organismen; werkvorm: verhalend ontwerpen); Kringlopen (samenhang van natuurlijke processen; werkvorm: eigen onderzoek); Techniek (herkennen en toepassen van profielen, constructies, verbindingen, energieomzettingen en besturingsmechanismen; werkvorm: onderzoeken en ontwerpen). De opbouw van ieder hoofdstuk is nagenoeg gelijk: voorbeeldsituatie, vakinhoud, vakdidactiek, afsluiting, waarbij de inhoud helder wordt Neergezet in tekstblokken, wordt gellustreerd met kleurenfoto's, schema's, tabellen, schetsen, verwerkingsbladen, verwijzingen naar websites en achtergrondliteratuur en afsluitende toetsvragen. Elk hoofdstuk bezit zijn eigen steunkleur. De rijke uitgave kent een krachtig richting gevende inleiding en een handig register. De uitgave is uitermate geschikt voor praktisch gebruik door studenten Pabo, maar ook voor leraren. Verzorgde uitgave.


Book
Leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het lager onderwijs in Vlaanderen
Author:
ISBN: 9068582402 Year: 2000 Publisher: Brussel Licap

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit leerplan is opgevat als kompas voor de leerkrachten rooms-katholieke godsdienst, opdat zij hun taak op een eigentijdse manier kunnen vervullen. Als 'levensbeschouwelijk vak' werkt het vak rooms-katholieke godsdienst samen met andere leergebieden of vakken en met de gehele werking van de school. Het leerplan is een bijdrage tot de realisatie van het opvoedingsproject van de basisscholen in Vlaanderen, die zich inzetten voor de vorming van de gehele persoonlijkheid van kinderen en hun groei als mens. Het wil kinderen helpen vormen in de levensbeschouwelijke en/of religieuze aspecten in hun leven. Hen gevoelig maken voor de positieve mogelijkheden in onze wereld en in de huidige tijdgeest, opdat ze kritische en weerbare volwassenen worden, die hun verantwoordelijkheid opnemen om de samenleving menswaardig en leefbaar te maken voor iedereen.


Book
Muziek meester!
Authors: --- ---
ISBN: 9789006951486 Year: 2010 Publisher: Amersfoort Thieme/Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze editie van Muziek Meester! bestaat uit een compact handboek en een volwaardige website. Het handboek behandelt de kennis en vaardigheden die noodzakelijk zijn voor het geven van goed muziekonderwijs. De website biedt talloze stagelessen, luistervoorbeelden en videolessen uit de schoolpraktijk. > Beknopte en heldere teksten > Uitgebreid trefwoordenregister < Gebruiksvriendelijke en complete website > Met online-assessmenttool voor meer inzicht in eigen muziekcompetenties De site bevat een schat aan actuele informatie: luistervoorbeelden, beeldmateriaal van instrumenten, aanvullende bronnen, relevante links en videofragmenten van alle stagelessen. Ook vindt de student hier een assessmentool, waarmee hij zelfstandig inzicht verwerft in zijn muziekcompetenties.


Book
Aan de slag met rekenproblemen
Author:
ISBN: 9789089534224 Year: 2014 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lieve (groep 3) rekent alle sommen op haar vingers uit. Nassim (groep 7) maakt vaak fouten bij plus- en minsommen. Hij draait soms de cijfers in een getal om. Fleur (groep 5) is dyslectisch. Ze heeft veel moeite met het lezen van toetsen. In elke klas zitten kinderen met rekenproblemen. Soms zijn die problemen van tijdelijke aard. Maar als dat niet het geval is, moet je actie ondernemen. Dat is lastig als je niet precies weet waar het probleem zit en wat je er concreet aan kunt doen.   Opdrachten, oefeningen en spelletjes Aan de slag met rekenproblemen helpt allereerst het rekenprobleem te lokaliseren en geeft daarvoor korte, praktische opdrachten. Met oefeningen en spelletjes kun je vervolgens de probleemgebieden individueel, groepsgewijs of klassikaal aanpakken. Bovendien geeft de auteur andere praktische adviezen: hoe verbeter je de motivatie van de rekenzwakke leerlingen? Hoe geef je een effectieve instructie? En hoe stel je een handelingsplan op?   Passende oplossingen voor leerlingen met rekenproblemen Dit boek sluit aan op het protocol ERWD en biedt passende oplossingen voor leerlingen die extra rekenzorg nodig hebben. Leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, psychologen, orthopedagogen, ambulant begeleiders en andere professionals die rekenonderzoek doen of kinderen begeleiden kunnen er direct mee aan de slag.   De serie In de klas Aan de slag met rekenproblemen  hoort bij de serie  In de klas .  Deze serie bestaat uit een reeks praktische boeken voor docenten, leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers. De boeken zijn geschreven door professionals uit het vakgebied. Zij geven achtergrondinformatie en praktische tips waarmee u direct aan de slag kunt.


Book
Technisch lezen in een doorlopende lijn : een praktische leidraad voor de basisschool
Author:
ISBN: 9789492525918 9492525917 Year: 2020 Publisher: Zoetermeer Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elk kind verdient het om goed te leren lezen. Als je niet geletterd bent, is het vrijwel onmogelijk om in de huidige maatschappij mee te komen. Uiteraard heb je kennis van de wereld en woordenschat nodig om teksten te begrijpen, maar met kennis en woorden alleen kun je geen tekens van papier aflezen.Dit boek beschrijft op praktische wijze waarom goed technisch leesonderwijs van belang is, hoe het proces van technisch leren lezen verloopt en hoe hier in een doorlopende lijn vorm aan kan worden gegeven in de klas.In het Nederlandse onderwijs kan nog veel winst worden behaald door méér leerlingen een goede leesstart te geven. In de groepen 1/2 is aandacht nodig voor mondelinge taalvaardigheid, fonemisch bewustzijn en letterkennis. In groep 3 leren leerlingen 'de code kraken': ze leren om de tekens op papier te vertalen naar woorden en zinnen. Dat proces gaat door in de groepen 4, 5 en 6: het voortgezet technisch lezen. Het is een misvatting om te denken dat het technische leesonderwijs daarmee is afgerond: ook nadat tot en met groep 6 is gewerkt aan (voortgezet) technisch lezen, is in de groepen 7 en 8 onderhoud en herhaling nodig om te voorkomen dat het leesniveau terugzakt. Cruciaal zijn een doorlopende lijn en professionele samenwerking binnen de school.Technisch kunnen lezen is de sleutel tot leesbegripIn dit boek lees je hoe het onderwijs in technisch lezen er in de dagelijkse lessen uit kan zien en hoe binnen de school op professionele wijze kan worden samengewerkt. Hierbij wordt uitgegaan van wat onderzoek ons al jarenlang leert over effectief leesonderwijs. Het is bedoeld voor alle betrokkenen in het basisonderwijs: leerkrachten, intern begeleiders, taal-/leescoördinatoren en schoolleiders.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/technisch-lezen-in-een-doorlopende-lijn-pica


Book
Fan van Frans : zo pak je het aan in de basisschool
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789089319128 9789463931809 Year: 2020 Publisher: Gent Owl Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studenten in opleiding, onderwijzers in het werkveld, lerarenopleiders en allen die fan van Frans zijn, krijgen in dit handboek een didactisch kader gepresenteerd voor Frans in de basisschool. De acht auteurs van vier hogescholen willen met dit handboek een gedragen visie weergeven van de recente didactiek voor Frans in de basisschool. Hierbij is er aandacht voor zowel taalinitiatie als voor de functionele kennis (uitspraak, woordenschat en grammatica) en de vaardigheden (luisteren, lezen, spreken, mondelinge interactie en schrijven) van het formeel onderwijs. Fan van Frans toont hoe je Frans als vreemde taal op een goede manier kan aanleren in de klas. Daarbij wordt onder andere gefocust op de differentiatie, de evaluatie en de feedback die onontbeerlijk zijn in het vreemdetalenonderwijs. Daarnaast reiken de auteurs allerhande liedjes, gedichten, video’s, prentenboeken, taalspelletjes en online tools aan, om Frans een extra boost te geven. Veel van dat materiaal wordt bovendien kant-en-klaar ter beschikking gesteld via een online platform. De didactische tips, voorbeelden en good practices in dit boek bieden de nodige inspiratie voor iedereen die fan wil worden van Frans.


Book
Thematisch werken : in het basisonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789401490009 Year: 2023 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Breng de buitenwereld zo authentiek mogelijk binnen in de klasGa voor betekenisvolle opdrachtenVertrek vanuit de leervragen van kinderenThematisch werken betekent de reële leef- en belevingswereld van de kinderen in je klas meenemen in je onderwijs. Leraren doen dit vaak al spontaan, alleen zijn ze dikwijls nog op zoek naar een manier om dit beter in hun lespraktijk te integreren.Thematisch werken in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen geeft leerkrachten een stappenplan om op systematische wijze en in samenspraak met leerlingen een thema uit te werken. De pijlers van thematisch werken worden hierin belicht, net als de talrijke voordelen van deze methode.In dit boek vind je een schema met handleiding om de criteria van een goed uitgewerkt thema te herkennen. Zet zo maximaal in op de aangeboren nieuwsgierigheid van je leerlingen en ontdek samen met hen de wereld binnen en buiten de school.https://www.lannoo.be/nl/thematisch-werken

Listing 1 - 10 of 795 << page
of 80
>>
Sort by